26 juli 2019

D'n Eerste

D'n eerste

Er is een eerste keer voor alles. Je eerste keer geboren worden, ik geloof niet in psychologische therapieën waarin de geboorte wordt nagespeeld, en je eerste keer sterven. Dit is het begin en het eind van een leven lang met allerlei eerste keren die je zal meemaken. Je eerste stappen, je eerste keer rijden op een fiets, je eerste keer zwemmen. Maar ook je eerste vriendinnetje, je eerste kus, je eerste gebroken hart. Er is ook een eerste keer dat je een biertje probeert. En dus ook je eerste keer dat je je eerste bier gaat brouwen.

Voor ons is die eerste keer nu achter de rug. Big Kreek Brewing heeft officieel ook zijn eerste bier gebrouwen. Succesvol, kunnen we wel stellen. Maar hoe gaat dat dan allemaal in zijn werk? Nou ongeveer zo:

Pannen en vergieten

De pan met het brouwmengsel
Je hebt dus een aantal (2 is wel voldoende) pannen nodig. Omdat we graag gelijk goed willen beginnen zijn we wat nieuwe pannen gaan aanschaffen. Daarnaast heb je ook een vergiet nodig, zodat niet al het troep in je uiteindelijke bier terecht komt. Ook dien je zorgvuldig om te gaan met de spullen. Met andere woorden, het moet allemaal gereinigd worden met desinfectiemiddel. Bacteriën zijn eigenlijk de doodsteek van je bier en/of brouwsel. Bij de meeste bierwinkels kun je wel geschikt desinfectiemiddel halen.

Na het desinfecteren kun je dus aan de slag gaan. In eerste instantie hebben we gekozen om ongeveer 4 liter te maken. En de basis daarvoor is een soort van moutpap. Zoals ze zeggen, als je pap kan zeggen, kun je bier brouwen. 
Zorgvuldig meten is weten

De vergiet met het overblijfsel
De mout kook je dus met wat water tot een pap. Hierbij zorg je er wel voor dat de pap niet helemaal doorkookt, en wordt er dus constant de temperatuur gemeten. Zoals een bekende klusser wel eens zei, meten is weten. En verdikkeme hij had er nog gelijk in ook. 









Nadat het pap een tijdje heeft ingekookt, wordt het het tijd om de vergiet er bij te nemen.
De moutpap wordt dan gefilterd zodat je alleen het "sap" overhoudt. Het lijkt net alsof het allemaal door één persoon is gedaan, maar dat is niet helemaal waar. Zowel met het koken als met het vergieten is het handig om meerdere handjes te hebben. Vele handen maken licht werk en dat geldt ook bij het brouwen in je eigen keuken.
Het "sap" wat je overhoudt is niet genoeg voor 4 liter bier. We hebben wat kokend water door het vergiet met de moutpap toegevoegd zodat we op 4 liter uitkwamen. Het scheelt dat moderne pannen tegenwoordig een inhoudsmeter hebben aan de binnenkant. Dan kun je goed aflezen of je al de 4 liter hebt bereikt. Dit laat je dan een tijdje doorkoken voor een klein uurtje en tussendoor hebben we wat ingrediënten toegevoegd. Na een half uurtje zijn de gedroogde hopkorrels eraan toegevoerd voor de smaak. Daarnaast hebben we ook een lepel Maple siroop toegevoegd tijdens het kookproces om wat smaak te geven.

Afkoelen

Na het kookproces wordt het tijd om het bier af te laten koelen. Dit dient wel zo snel mogelijk te gebeuren, maar ook gelijkmatig. We hebben onze pan gewoon in een bak met koud water gezet en daar ijsblokjes bij in gedaan. Je ziet dan ook gelijk het bier helderder worden met een soort "honinggraat" in het midden.
De koelbak met ijsklontjes
Licht donker bier met een "honinggraat"

En zo komen we aan het eind van ons brouwproces. Het bier is nu klaar voor gisting. Maar dat is voor een volgende keer. 


26 juni 2019

In den beginne...

BIG KREEK BREWING

God schiep de wereld in 7 dagen, tenminste als je de Bijbel mag geloven. Nu is Big Kreek Brewing niet in 7 dagen geschapen. Daar ging wel wat meer tijd inzitten. 

Het idee

Het idee ontstond eigenlijk geleidelijk. Al geruime tijd gaan we naar speciaalbier festivals. Sinds een paar jaar kent bijna elke regio of stad wel zijn eigen versie van een speciaalbier festival. Op sommige van die festivals werd dan ook wel eens "live" bier gebrouwen. En hoe meer je ervan drinkt, hoe meer je er eigenlijk vanaf wilt weten. 
Daarnaast hebben we de afgelopen jaren ook al bij menig brouwerij in de keuken gekeken. Zowel in Nederland als in België, maar ook enkele brouwerijen in Wales, Ierland en Amerika. Elke brouwerij heeft zijn eigen stijl, van heel authentiek en "ouderwets" tot aan hypermodern. En met al die indrukken en wijze lessen ga je wel eens dromen over het maken van je eigen biertje. 

Alleen hoe?

Alleen hoe pak je dat dus aan? Uiteraard is "Google" je grootste vriend. Al snel lees je over potten en pannen, gistvaten, vulslangen, waterkoppelingen en kroonkurkapparaten. Verder zoekend en lezend word je wijs gemaakt in de wereld van ingrediënten zoals hop, mout en water, feitelijk de drie bestanddelen van elk bier. Alleen zijn die ingrediënten er in allerlei soorten en smaken. Het wordt er allemaal niet makkelijker op. Want waar kies je voor, zowel qua brouwen als ingrediënten? Ga je aan de slag met je eigen keukenpotten en pannen? Kies je voor een soort van semi-professionele alles-in-een-brouwketel? Haal je kant en klare ingrediënten, of koop je zaadjes om je eigen gerst en hop te laten groeien? 

Het doel

Om deze vragen te beantwoorden is het handig om een doel te hebben wat de bedoeling is van onze "brouwerij". Moet het een huis-tuin-en-keuken brouwerij worden of een officiële brouwerij met alle toeters en bellen eraan. Dat laatste is natuurlijk mooi als je er gelijk een goedgevulde boterham mee kan verdienen. Maar we weten niet of we het leuk vinden om ook eigen bier te brouwen en hoeveel tijd dit kost. Ons doel is dus om te beginnen als een huis-tuin-en-keuken brouwerij. Omdat we ook geen eigen grond hebben waarop we gerst en hop kunnen verbouwen, kiezen we ervoor om deze kant-en-klaar te kopen. 

Het bier

Doordat we als doel hebben om een huis-tuin-en-keuken brouwerij te zijn zullen we in het begin gewoon redelijk simpele bieren proberen, zoals ales en ipa's. Ook zullen we in het begin niet al te veel experimenteren met allerlei ingrediënten en kruiden. Het is wel de bedoeling zodra we het brouwproces onder de knie hebben om meer te gaan experimenteren met smaken in de verschillende bieren. 

De volgende keer

De volgende blog zal gaan over het eerste biertje dat we gebrouwen hebben. Wordt vervolgd dus.